Internet – en handbok för journalister

Vi läser om “internet” (sidan 12):

Internet har länge varit populärt bland makthavare och journalister, vilket gjort det till ett strategiskt val för att få spridning på egenproducerat material. Men senaste året har Internet ökat även bland andra grupper och 2011 fördubblades antalet aktiva svenska internetanvändare.

Och vidare om “webben”:

Webben är ett utmärkt verktyg för att släppa in allmänheten på redaktionen, visa vilka ansiktena bakom rösterna är, och för att bygga förtroende och samarbete. Webben är tack vare sin storlek svårslaget när besökarna vill hjälpa till att sprida en story och genomslaget kan bli explosivt.

Ja, så hade det kunnat se ut i Sveriges Radios handbok för sina medarbetare. Men “internet” och “webben” heter naturligtvis “Twitter” och “Facebook” i Sveriges Radios version. Tycker Magdalena Nordin gör helt rätt. Det är ett jävla tjattrande om TWITTTERRRRRR och FEJSSSBUUUKKU när man har P1 påslaget. För att inte tala om SUVÄRIGÄSU RADIO PURÄÄÄÄÄJJ men där är det i alla fall den egna tjänsten man gör reklam för.

No comments yet.

Leave a Reply