Bonusrapport

Besök hos ett japanskt killtidningsförlag

Det här är en bonusrapport till min egentliga stipendierapport till Publicistklubben och Hiertanämnden, som du kan läsa här.

Förlaget Hinode

Hinode är ett tidningsförlag i stadsdelen Hatchobori i centrala Tokyo. Jag fick möjlighet att besöka förlaget och intervjua managern Retsu Kugo om verksamheten. Detta skedde i ett mötesrum, så jag hade tyvärr ingen möjlighet att besöka redaktionerna.

P1100806

Hinode grundades 1978 och har ett hundratal anställda. Utgivningen består av livsstilstidningar, framförallt riktade till män. De största titlarna är:

  • Fine (grundad 1978). Livsstilstidning för unga människor i gymnasieålder. Från början riktade den sig till båda könen, men på senare år har den utvecklats till en killtidning.
  • FINEBOYS (1986). Modetidning för män i universitetsålder.
  • SEDA (1991). Modetidning för kvinnor.
  • Safari. Mode- och livsstilstidning för män mellan 20 och 60 år, men med tonvikt på dem i 40-årsåldern.

Dessutom ger man ut specialtidningar. Under FINEBOYS paraply finns hårtidningar, en årlig hårkatalog och specialutgåvor om kostymer eller armbandsur.

Man ger också ut böcker.

Arbetssätt

På varje tidningsredaktion jobbar en chefredaktör, en anställd fotograf och ett antal redaktörer och skribenter. Totalt är det ungefär mellan 10 och 15 anställda per tidning.

Redaktörerna och skribenterna layoutar sina egna artiklar i Indesign, men det är en grov layout. Sedan skickas hela tidningen till en annan firma som gör den slutliga formgivningen.

Förlaget har en egen fotostudio i källaren och där fotar den anställda fotografen bilder till vanliga artiklar. För viktigare modejobb och omslagsfotografering tar man in utomstående proffsfotografer, som antingen får använda förlagets studio eller sin egen. Hårbilderna fotas på plats i olika hårsalonger, där frisörer gör modellernas frisyrer efter stängningsdags.

Tidningarna trycks i Tokyo.

Hinode ger ut böcker också, men där sker hela produktionen av andra förlag, och Hinode är egentligen bara rent tekniskt utgivaren.

Ekonomi

Precis som alla andra tidningsförlag upplever Hinode svåra tider pga internet. Kugo tror dock att man klarat sig bättre än andra förlag eftersom japanska unga män är väldigt intresserade av hår och föredrar att läsa om det i en tidning i stället för på nätet. Han menar att de japanska tidningarnas höga tryckkvalitet bidrar till detta. Det finns en stark tidningskultur och e-böcker har inte slagit alls i Japan.

Fine, FINEBOYS och SEDA trycks i 100 000 exemplar vardera. Safari är storsäljaren med 200 000 ex. Upplagepeaken upplevde man för ungefär tio år sedan. Då trycktes Fine i en miljon exemplar och FINEBOYS i 600 000 ex.

Safari har också en webbshop där man säljer kläder. Den går bra med en omsättning på motsvarande cirka 200 000 kronor per månad. Produkterna i shoppen visas upp i tidningen, vilket gör gränsen mellan redaktionellt innehåll och reklam flytande.

Omslagspojkar

Killtidningarna har alltid manliga modeller på framsidan, det kan vara amatörmodeller eller kända sångare och skådespelare.

20131025_150652

De aktuella numren av Fine, FINEBOYS och hårtidningen ヘアREMIX.

Försäljningen varierar kraftigt beroende på vem som är på omslaget. Bäst säljer sångare från artistagenturen Johnny’s. Eventuellt beror det på att många kvinnliga fans köper dessa nummer av Fine och FINEBOYS. Men enligt Kugo kan man inte enbart ha dessa storsäljare på omslaget, eftersom det då skulle gå inflation i omslagsmodeller och tidningarna skulle tappa i trovärdighet. Det måste finnas en balans.

Slutligen …

Vi fick bra kontakt och jag fick även möjlighet att visa mitt eget arbete. Eventuellt kommer jag att göra en del jobb för FINEBOYS i framtiden.